انتخاب برگه

مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد با بیان این که برای رسیدن به نرخ رشد جمعیت به ۲.۵ باید موالید سالانه ۶۵۰ هزار نفر افزایش یابد، گفت: در جشنواره طراحی برای کودک ایده‌های منطبق بر فرهنگ ایرانی و اسلامی مورد استقبال قرار می‌گیرد.

 

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ نشست خبری نخستین جشنواره طراحی برای کودک به همت بنیاد 15 خرداد امروز در ساختمان ستاد اجرایی فرمان امام برگزار شد‌.

حمیدرضا علیان‌زادگان، مدیرعامل بنیاد 15 خرداد در این نشست با بیان اینکه در اواخر سال 99، اولین اقدامی که در بنیاد اتخاذ شد تغییر اساسنامه بنیاد 15 خرداد بود، اظهار داشت: این بنیاد با فرمان حضرت امام در دهه 60 تاسیس شد و هدفش رسیدگی به محرومین و معلولین و خانواده معزز شهدا بود. در 4 دهه اخیر فعالیت‌های زیادی از جمله ساخت 5000 مدرسه و خانه بهداشت توسط این بنیاد انجام شده است. ساخت بیمارستان و 9 خوابگاه‌ دانشجویی دخترانه انجام شد و 5 خوابگاه نیز در سال جاری بهره‌برداری خواهید رسید و بنیاد در سال‌های آتی به تجهیز و تکمیل خوابگاه‌های نیمه‌تمام خواهیم پرداخت‌.

وی افزود: بعد از انتقال بنیاد به مجموعه ستاد اجرایی، موضوع پرداختن به حوزه جمعیت و سلامت اجتماعی در دستور کار بنیاد قرار گرفت و به تایید مقام معظم رهبری رسید و فعالیت‌های مطالعاتی فشرده‌ای از سال 1400 داشتیم. در حوزه جمعیت فرمایشات و دغدغه‌های رهبر انقلاب احصا و به 120 کارویژه تبدیل شد که برخی اجرا شده، برخی در مرحله اجراست و برخی نیز در 5 سال آینده اجرا می‌شود.

مدیرعامل بنیاد 15 خرداد رویدادهایی نظیر معرفی الگوهای موفق فرزندآوری را از اقدامات بنیاد عمران و تصریح کرد: توزیع بسته‌های لبخند مادری از دیگر اقداماتی بود که از سوی مردم نیز شاهد استقبال خوبی نسبت به آن بودیم.

علیان‌زادگان با بیان اینکه امروز جشنواره طراحی برای کودک آغاز شده است، گفت: در این جشنواره شاهد ایده‌هایی برای تغییر و کارایی بهتر ملزومات در خانواده‌هایی خواهیم بود که دارای سه فرزند و یا بیشتر هستند.

مدیرعامل بنیاد 15 خرداد با بیان این‌که الان نرخ موالید در کشور یک میلیون و 140 هزار نفر در کشور است، بیان کرد: نرخ رشد الان 1.6 است و برای این‌که به نرخ رشد 2.5 برسیم باید موالید کشور 640 تا 650 هزار نفر در کشور افزایش یابد‌ و برای دسترسی به این عدد باید با حمایت‌های معیشتی، جامعه ایرانی را به افزایش فرزندآوری تشویق کنیم.

وی در پاسخ به سوال تسنیم، مبنی بر اعتبار در نظر گرفته شده در بنیاد 15 خرداد در راستای جوانی جمعیت بیان کرد: در حوزه تسهیلات جمعیت، 50 میلیارد تومان از سوی بنیاد به این حوزه تخصیص داده‌ایم و متاثر از این آورده، 200 میلیارد تومان تسهیلات شامل وام قرض‌الحسنه، کارت هدیه و … در فاز اول تامین خواهد شد و با کمک خیرین این عدد بزرگ‌تر می‌شود؛ در حوزه بسته‌های لبخند مادری، 20 میلیارد آورده بنیاد 15 خرداد بوده و این عدد با کمک سایر نهادهای اجتماعی و حاکمیتی به 200 میلیارد تومان خواهد رسید.

مدیرعامل بنیاد 15 خرداد بیان داشت: در فضای مجازی پلتفرم خدمت‌رسان به خانواده کالاها و خدمات مورد نیاز خانواده‌های بالای 5 نفر را راه‌اندازی می‌کنیم و هدف‌گذاری‌مان این است که 20 تا 30 درصد هزینه‌های خانواده‌های با جمعیت 5 نفر و بالاتر را کاهش دهیم.

در ادامه احمد عابدینی، دبیر جشنواره طراحی محصول کودک، بیان داشت: رشته‌ای به نام طراحی محصول وجود دارد که به شناسایی مشکلات کمک می‌کند. ما می‌خواهیم با برگزاری این جشنواره نگهداری از فرزندان را تسهیل کنیم‌ و برای این کار باید فرآیند طراحی محصول‌ها را انجام دهیم‌. در این جشنواره از طراحان کمک خواسته‌ایم که اگر ایده‌ای برای بازطراحی و طراحی محصولات برای کودکان یا خانواده‌های دارای فرزند دارند، ارائه کنند تا محصولاتی تولید شود که برای نگهداری فرزندان کمک‌کننده باشد.

وی افزود: ملزومات شامل اسباب‌بازی، بهداشت، حمل و نقل، پوشاک، ایمنی و مراقبت و مبلمان از دسته‌های مختلف این جشنواره هستند. امیدواریم در آینده این ایده‌ها را تبدیل به محصولاتی کنیم که خانواده‌ها از آن استفاده کنند‌. باکیفیت بودن هر یک از این محصولات در آپارتمان می‌تواند باعث بهبود وضعیت نگهداری کودکان شود برای مثال لباس و اسباب‌بازی با کیفیت می‌تواند برای خانواده‌های دارای سه فرزند مفید باشد زیرا می‌توان از این اسباب‌بازی‌ها به مدت طولانی‌تری و برای چند فرزند استفاده کرد.

دبیر جشنواره طراحی محصول کودک با بیان اینکه مهلت ارسال ایده‌ها به جشنواره تا 15 تیرماه است، گفت: این ایده‌ها پس از ارزیابی به شرکت‌های تولیدکننده این محصولات عرضه می‌شود تا بتواند به تهیه ملزومات مورد نیاز خانواده‌های بالای 5 نفر کمک کند.

وی درباره جوایز در نظر گرفته شده برای برندگان گفت: به نفرات اول، دوم و سوم 20، 8 و 5 میلیون تومان جایزه در 6 دسته اعطا می‌شود.

عابدینی در پاسخ به این سوال تسنیم که “معیار تعیین برنده چیست و آیا تطابق اسباب‌بازی‌ها با فرهنگ ایرانی و اسلامی جزو معیارهای انتخاب ایده است؟” گفت: معیارهای ارزیابی ایده‌ها، طراحی محصول بر اساس اصول فرهنگی اسلامی و ایرانی و نگاه فرهنگی به محصولات است، در بحث پوشاک، مبلمان و اسباب‌بازی و … به این امر توجه ویژه داشته‌ایم. خلاقیت و نوآوری، ارزش افزوده و چندکاره بودن محصول و امکان تولید نیز از دیگر معیارها برای تعیین برنده هاست‌.

علیان‌زادگان نیز در پاسخ به این سوال بیان کرد: حمایت از تولیدکننده ایرانی جزو ضروریات این طرح است و ما در راستای شعار سال که تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است جهت‌گیری کرده‌ایم و حمایت ویژه‌ای از محصولات دانش‌بنیان نیز خواهیم داشت

این را به اشتراک بگذارید

ثبت نام