انتخاب برگه

چرا شرکت کنیم؟!

 خرید کالای ایرانی؛ افتخار  و تشویق اقتصاد ملی

خرید کالای خارجی؛ نابودی فرصت های شغلی

 

ایرانی، ایرانی بخر!

حتما شما هم تابه حال هر وقت این جمله را دیده اید با خود درد دل کردید: (( آخه چرا باید ایرانی بخرم، مگه چه مزیتی داره ، کیفیتش بهتره؟ که نیست ، تنوعش بیشتره؟ که نیست ،دوامش بیشتره؟ که نیست، گارانتی مطمئن تری داره؟ که نداره و هزار تا عیب و ایراد دیگه که داره. پس چرا بایستی ایرانی بخرم، مگه مُخم تاب داره!))

یا اگر کمی ناسیونالیست باشی و بخواهددلت برای  میهنت بسوزد می گویی:(( دوست دارم بخرم ولی آخه اصلن این جنس ، ایرانیش تو بازار نیست یا اگه باشه بدرد بخور نیست، آشغاله ، پول دور ریختنه ، آخه چیکار کنم، درسته که بایست ایرانی خرید ولی آخه…))

بعضیها هم با کمال شهامت سینه صاف میکنند و می گویند: (( این که نمی شه، از اینطرف بگیم تولید کننده هامون ، بسازن و ما هم بگیم اَه اَه ایرانیه و نخریم. ما اگه خودمون زیر آب تولیداته خودمونو بزنیم که چیزی درست نمی شه))

یکی دیگر که اصلا همه چیز رو منکر شده می گوید:((بابا کدوم جنس ایرانی ، هی میگن ایرانی بخر ،مگه ایرانم چیزی درست می کنه ، همه چیزو از خارج میارن یه مارک می زنن روش می گن ایرانیه ، باشه هر وقت ایران چیزی درست کرد ما می خریم))

((بالاخره کی داره درست می گه، ما که نفهمیدیم چی شد بالاخره چی کار کنیم؟)) و این آخرین حرفیست که خیلی ها می گویند ولی در عمل کسی معطل نمی شود تا براش تصمیم بگیرند و بالاخره وقتی که جلوی مغاره لوازم منزل و نمایشگاه ماشین و … می ایستد آن چیزی که باعث میشود تا انتخاب کند همان تفکریست که در وجودش شکل گرفته است.

خب تازه رسیدیم سر اصل مطلب:

طراحی ایرانی

برای شکوفایی صنعت کشور و رشد و بالندگی تولید لازم است تا در زیرساختهای تولید بازنگری شود. از جمله مهمترین عوامل رونق یا شکست یک محصول، طراحی آن می باشد که بر اساس عوامل بسیار متعددی شکل گیرد. مطالعات تحقیقاتی، زیبایی، بازاریابی، عوامل انسانی، محیط زیست و… عواملی هستند که در نظر گرفتن آنها باعث اقبال بازار به یک محصول و غفلت از آنها قطعا موجب روی آوردن مشتریان به محصولات دیگر می گردد. از این رو برگزاری این قبیل مسابقات و ارزیابی محصولات تولیدی کارخانجات می تواند قدم سازنده ای در جهت نیل به این هدف باشد. خصوصا که با این اقدام میتوان رقابتی سالم و حقیقی را برای محصولات ازجهت اکرام مشتری و احقاق حقوق آنها رقم زد. بسیار پیش آمده که محصولی با وجود کیفیت پایین تر به دلایل متعدد همچون تبلیغات از توجه بیتشری در بازار برخوردار می شود و محصولی با کیفیت بالا تنها به دلیل عدم برنامه ریزی و ضعف در معرفی در دست مصرف کنندگان قرار نمی گیرد و در نهایت این ظلم به مشتری و در دید کلی به ضرر تولید ملی خواهد بود. لذا با برگزاری این مسابقات سالانه، ارزیابی صحیح و درستی از محصولات به عمل خواهد آمد و باعث رونق رقابت سالم و عملی بین محصولات خواهد گردید که این می تواند در آینده ای نزدیگ باعث اعتماد مصرف کنندگان داخلی به محصولات تولیدی توسط تولید گنندگان ایرانی شود و رونق و بالندگی را برای تولید ملی به ارمغان آورد.

علل گرایش به مصرف کالاهای خارجی

در حال حاضر شاهد آن هستیم که محصولات خارجی در بسیاری از موارد در ارتباط با جلب مشتری ، گوی سبقت را از محصولات داخلی ربوده و مصرف کننده در انتخاب دو کالای مشابه داخلی و خارجی ، اولویت خود را به خرید محصول خارجی می دهد .در اینجا یک سؤال مهم وجود دارد : علّت تمایل مصرف کنندگان به خرید و استفاده ی محصولات خارجی چیست ؟ در ادامه به تعدادی از این دلایل اشاره می شود .

الف) عملکرد نامطلوب تولیدکنندگان داخلی

تولید کننده ای که فعالیت خود را صرفاً برای سود آوری و آن هم در مقطع مدت زمانی کوتاهی انجام دهد نمی تواند امید به تولید و فروش محصولات خود در بلند مدت داشته بـاشد ..

ب ) عدم شناخت مشتری

یکی از اساسی ترین نیازهای هر تولید کننده ای بـرای برنامه ریزی،  شناخت مشتری به لحاظ سن ، جنس ، تمایلات و خواسته ها است. کمبود تحقیقات در زمینه ی مشتری یکی از بزرگ ترین دلایلی است که میان تولید کننده و مصرف کننده شکاف ایجاد کرده است .

پ ) عدم توجه به خواسته ی مشتری

در برخی از موارد تولید کننده حتّی با توجّه به شناخت از مشتری ، سلیقه ها و نیازهای او را نادیده گرفته و به دلایل متعدد محصول خارج از سلیقه ی مشتری تـولید می کند . برخی از این دلایل می تواند ناشی از محدودیت هایی در زمینه ی تولید ، محدودیت های مالی و اعتباری و … باشد.

ت ) عدم استفاده از روش های نوین بازار یابی

در جهان امروز بقای تولید کننده با مشتری گره خورده است و تولیـد کننده از هـر منفعتی بـرای رضایت مشتری دست بـر نمـی دارد .

ث ) به روز نبودن تکنولوژی های تولید

تکنولوژی تـولید هر روزه دچار تحوّل شده و تغییر مـی کند. در اغلب موارد با به کارگیری تکنولوژی های جدید تولید ، محصول جدید با کیفیت بهتر و کارآیی مناسب تری عرضه می شود .این خود یکی از دلایلی است که مصرف کننده خود تمایل دارد محصولات تولید شده با تکنولوژی جدید را خریداری کند .

  ج ) عدم استفاده از تکنولوژی های جدید بسته بندی

بسته بندی مطلوب امروزه یکی از مهم ترین عوامل در تولید و عرضه محصول مناسب است . به کارگیری تکنولوژی های جدید در بسته بندی ، ضمن افزایش طول عمر و استاندارد کالا ، در جلب مشتری نیز بسیار مؤثّر است . این امر به خصوص در صنایع غذایی بسیار اهمّیت دارد.

چ ) عدم ارائه ی محصول جدید

عامل ارائه ی محصول جدید ، خواسته ها و سلیقه های مشتری است که دائم تغییر می کند . این تغییرات نیازمند تغییر در محصول نیز هست . یک تولید کننده ی آینده نگر بایستی بتواند متناسب با سلیقه بازار ، محصول جدید تولید و عرضه کند . متأسّفانه به دلایل متعدّد اغلب تولیدکنندگان کشور ، محصول جدید را به فراموشی سپرده و اقدام به تولید همان محصول قدیمی نموده و همین عامل می تواند باعث شود نیازهای مشتری برای مصرف محصول جدید به سمت محصولات خارجی سوق پیدا کند.

ح) نداشتن ظاهر دلپذیر

عدم توجه به سلایق مصرف کنندگان نداشتن اطلاعات مورد نیاز در مورد مشتریان و تنها اکتفا کردن به سلیقه تولید کننده یکی از عوامل عدم اقبال محصولات داخلی است. برای حل این مشکل تحقیقات و طراحی اصولی چاره ساز می باشد.

خ) در نظر نگرفتن فرهنگ اسلامی ایرانی

متاسفانه در پاره ای موارد مشاهده میشود که محصولاتی بدون توجه به فرهنگ ملی و تنها بدلیل اینکه محصولی خارجی است، توسط تولیدکنندگان کپی برداری شده و علاوه بر آنکه این کار خود به نوعی تبلیغ محصول خارجی است، می تواند مخرب فرهنگ ایرانی نیز باشد.

د ) مشخّصات محصول

یک عامل مهم برای انتخاب محصول توسط مشتری ، مشخّصات آن است . در واقع یک محصول بایستی دارای مجموعه مشخّصات مطلـوب از نظـر مشتری بـاشد تا اقدام به انتـخاب آن کنـد . در مـورد تفـاوت هایی که میان محصولات خارجی و محصولات تولید داخل وجود دارد و عاملی برای انتخاب و گزینش محصولات خارجی توسط مصرف کنندگان کشورمان می شود می توان به این  موارد اشاره کرد .

1- قیمت مناسبتر

2- عملکرد بیشتر و بهتر

3- داشتن استانداردهای جهانی

4- بهره گیری از مواد اولیه ی مناسب

5- تنوع در محصول

6- عمر مفیدتر

7- جذابیت منحصر بفرد

بوضوح مشاهده می شود، عمده دلایلی که برای عدم استقبال از محصولات ایرانی آورده شده، به عدم بکارگیری طراحان صنعتی در تولیدات داخلی منتهی می شود و این امر مسئولیت این قشر از تحصیلکردگان کشورمان را سنگین تر می کند. لازم است تا طراحان صنعتی بیشتر در جامعه صنعتی ما شناخته شوندو نیز تولید کنندگان برای آنکه حیثیت و اعتبار را به محصولات ایرانی باز گردانند، طراحان دلسوز و ماهر را در تولید محصولات داخلی بکار گیرند تا بتوان با گذشت زمان نه چندان طولانی، به استقلال و خود کفایی در این زمینه دست یابیم.

به اولین مسابقات طراحی صنعتی ایران، بپیوندید

مراحل مسابقه

این مراحل صرفا برای مسابقات ایده های نو می باشد. این مراحل شامل ثبت نام زود هنگام، ثبت نام معمولی، ثبت نام دیرهنگام، ارزیابی اولیه و ارزیابی نهایی می باشد….

 

شرایط و قوانین

برای شرکت در مسابقات طراحی صنعتی ایران لازم است تا از شرایط و قوانین آن آگاه شده و آنها را بپذیرید. این قوانین و شرایط شامل حقوق شرکت کنندگان و برگزارکنندگان می باشد…..

 

زمانهای مهم

برای شرکت در مسابقات طراحی صنعتی ایران ، لطفا به زمانبندی های تعیین شده توجه داشته باشید …..

 

معیارهای ارزیابی

برای ارزیابی طرحهای ارسالی، داوران معیارهایی را مد نظر خواهند داشت. رعایت هرکدام از معیارها امتیازات و ضرایب خاص خود را دارد.

این را به اشتراک بگذارید

ثبت نام